کاهش تولید و صادرات گازپروم

اتحادیه اروپا برای پایان دادن به وابستگی به سوخت های فسیلی روسیه تا ۲۰۲۷ هدفی تعیین کرده که بخشی از تحریم های گسترده تر غرب بر روسیه در پی حمله به اوکراین بوده است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84945296/%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%88-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%DA%AF%D8%A7%D8%B2%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%85

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، گازپروم میزان تولید گاز میان اول ژانویه تا ۱۵ نوامبر را ۳۵۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب اعلام کرده که نسبت به سال پیش از ان ۱۹.۲ درصد کاهش یافته است.

میزان صادرات گازپروم و تولید آن پس از کاهش یا توقف عرضه به برخی مصرف کنندگان عمده در پی خودداری از پرداخت بهای گاز به روبل، رو به کاهش گذاشته است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در مارس به عنوان اقدام متقابل در برابر تحریم های غرب، خواستار دریافت بهای گاز صادراتی به پول رایج کشورش شد.

گازپروم بدون ارایه آمار و ارقام اعلان کرده که صادرات آن به چین از طریق خط لوله “سیریا” افزایش یافته به گونه ای که حجم آن از تعهدات روزانه مطابق با توافقنامه، فراتر رفته است.  

صادرات آن به کشورهای خارج از حلقه جمهوری های پیشین اتحاد شوروی هم ۹۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به دوره مشابه سال پیش، ۴۳.۴ درصد کاهش نشان می دهد.

افزون بر این، در نتیجه خراب شدن خط های لوله زیردریایی نورد استریم که گاز روسیه را به آلمان انتقال می داد در سپتامبر، یک مسیر دیگر عرضه گاز به اروپا قطع و مسکو از بخشی از درآمد صادرات گاز خود، محروم شد.

به گفته یک اقتصاددان بانک سنتروکردیت، تقاضای داخلی برای گاز روسیه در این دوره ۵.۹ درصد کاهش نشان می دهد که می تواند به صورت غیرمستقیم نشانه عمیق تر شدن رکود در بخش صنعتی این کشور باشد.