نشست سازمان همکاری شانگهای در سمرقند؛ عمل‌گرایی چینی در آسیای مرکزی

رییس جمهور چین بنا به دعوت رسمی شوکت میرزایف رییس جمهور ازبکستان و قاسم جومارت توکایف رییس جمهور قزاقستان به این دو کشور سفر خواهد کرد.

هوآ چونینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که شی جین پینگ علاوه بر حضور در نشست رهبران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای در سمرقند ازبکستان، به قزاقستان هم سفر خواهد کرد.

سو شیائوهوی، معاون بخش مطالعات آمریکایی مؤسسه مطالعات بین‌المللی چین، گفت سفر رئیس جمهوری چین به آسیای مرکزی می تواند زمینه را برای توسعه همکاری در سالهای آینده فراهم کند.

به گزارش ایرنا،  سازمان همکاری شانگهای (SCO) در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ در شانگهای (PRC) توسط قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد.

در اجلاس سال گذشته که با حضور آیت‌الله سیدابراهیم رییسی در شهر دوشنبه برگزار شد، اعضا بعد از چندین سال با درخواست عضویت کامل ایران موافقت کردند و بعد از امضای سند تعهدات در اجلاس آتی، ایران به طور کامل عضو این سازمان خواهد شد.

ژانگ شیائو سفیر چین در قزاقستان گفت: از آنجایی که قزاقستان در اولین ایستگاه مسیرهای طرح یک کمربند-یک جاده قرار دارد. توسعه روابط میان  دو طرف می تواند موجبات توسعه اقتصادی، تجارت و فرهنگ را به دنبال داشته باشد.

هشت کشور هند، جمهوری قزاقستان، جمهوری خلق چین، قرقیزستان، پاکستان، فدراسیون روسیه، تاجیکستان و ازبکستان عضو سازمان همکاری شانگهای هستند.

بر اساس داده های گمرک، حجم تجارت بین دو کشور در هفت ماه اول سال ۲۰۲۲میلادی، ۵.۵۳ میلیارد دلار بوده است.

ژانگ به چین گفت: تجارت سالانه دوجانبه در سال گذشته به ۲۵میلیارد دلار رسید که تقریباً ۷۰ برابر سال ۱۹۹۲میلادی بود، سالی که دو کشور در آن روابط دیپلماتیک برقرار کردند و این کشور را به “منطقه پیشتاز در ساخت طرح کمربند و جاده” تبدیل کنند.

همچنین، انتظار می رود در این سفر، چین و سایر کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای برای مقابله با چالش های اقتصادی و سیاسی بی سابقه دنیای کنونی با توجه به اثرات سرریز رکود اقتصادی جهانی، درگیری های ژئوپلیتیکی و تاثیرات ناشی از شیوع ویروس کرونا آماده شوند.

هوآ چونینگ اعلام کرد که شی جین پینگ طی روزهای چهاردهم تا شانزدهم سپتامبر به ازبکستان و قزاقستان سفر کرده و در ازبکستان در نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای حضور خواهد داشت.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از «چاینا میلیتری»، این سفر سبب می شود چین همکاری دو جانبه و عمل گرایانه خود را افزایش دهد و موجبات اتحاد و کارایی کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای را ارتقا دهد.

چهار کشور افغانستان، بلاروس، جمهوری اسلامی ایران و مغولستان در سازمان همکاری شانگهای دارای وضعیت ناظر و شش کشور شامل جمهوری آذربایجان، جمهوری ارمنستان، پادشاهی کامبوج، جمهوری دموکراتیک فدرال نپال، جمهوری ترکیه و جمهوری دموکراتیک سوسیالیستی سریلانکا شرکای گفت و گوی سازمان همکاری شانگهای هستند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84886029/%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%87%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B4%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D9%85%D8%B1%D9%82%D9%86%D8%AF-%D8%B9%D9%85%D9%84-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D8%B3%DB%8C%D8%A7%DB%8C

به گفته جیانگ یان، سفیر چین در ازبکستان، هر دو کشور برای رسیدن به هدف دستیابی به ۱۰ میلیارد دلار تجارت دوجانبه سالانه تلاش می کنند.

تور آسیای مرکزی اولین سفر خارجی شی در بیش از دو سال گذشته خواهد بود و به گفته کارشناسان، زمان بازدید از این دو مقصد اهمیت زیادی دارد.

بر اساس آمار اداره کل گمرک چین، حجم تجارت دو کشور در هفت ماهه نخست سال جاری میلادی به ۱۷.۶۹ میلیارد دلار رسیده است

در حال حاضر کشورهای روسیه، هند، قزاقستان، قرقیزستان، چین، پاکستان، تاجیکستان و ازبکستان اعضای اصلی این سازمان هستند. افغانستان، بلاروس، ایران و مغولستان عضو ناظر و شمار دیگری از کشورها مانند ازمنستان، جمهوری آذربایجان، کامبوج، نپال، سری لانکا و ترکیه هم عضو شریک این سازمان محسوب می‌شوند.

تاکنون ۱۴۹ کشور و ۳۲ سازمان بین المللی اسناد همکاری با چین را برای ساخت مشترک کمربند و جاده امضا کرده اند.

اجلاس سران کشورهای عضو این سازمان قرار است طی روزهای پانزدهم و شانزدهم سپتامبر در شهر سمرقند ازبکستان برگزار شود. آیت الله سیدابراهیم رییسی رییس جمهوری ایران نیز در این نشست حضور خواهد داشت.

در نشست سمرقند قرار است سند مربوط به تعهدات ایران برای الحاق کامل به سازمان همکاری‌های شانگهای به امضای رهبران کشورهای عضو برسد.