رئیس‌جمهوری چین خواستار همکاری با پیونگ یانگ برای برقراری صلح جهانی شد

به استناد گزارشهای خبری، کره شمالی از ابتدای سال تاکنون ۲۷ موشک از جمله آزمایش موشک های بالستیک قاره پیما پرتاب کرده است.

این در حالیست که شی چند روز قبل از پرتاب موشک قاره پیمای کره شمالی در حاشیه نشست گروه ۲۰ در بالی با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا دیدار کرد و ابراز اطمینان کرد که پکن نمی خواهد شاهد افزایش تنش با پیونگ یانگ باشد.

گوترش همچنین از کره شمالی خواست به طور کامل به تعهدات بین‌المللی خود بر اساس همه قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت پایبند باشد و گام‌های فوری برای از سرگیری گفتگوها که منجر به صلح پایدار و خلع سلاح اتمی کامل و قابل راستی آزمایی شبه جزیره کره می شود، بردارد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84953374/%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3-%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%B1-%D9%87%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%BE%DB%8C%D9%88%D9%86%DA%AF-%DB%8C%D8%A7%D9%86%DA%AF-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B5%D9%84%D8%AD

دبیرکل سازمان ملل متحد آزمایش یک موشک بالستیک دیگر با برد قاره پیما از سوی کره شمالی را به شدت محکوم کرد و گفت که بار دیگر از کره شمالی می‌خواهد تا فوری از انجام هرگونه اقدام تحریک‌آمیز بیشتر خودداری کند.

رزماری دی کارلو معاون دبیرکل سازمان ملل نیز در پی آزمایش های جدید کره شمالی در نشست شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد تنش ها در شبه جزیره کره در حال افزایش است.

معاون دبیر کل سازمان ملل در امور سیاسی و صلح تاکید کرد اتحاد شورای امنیت ضروری است و خواستار متحد شدن همه اعضای این شورا شد.

دی کارلو تصریح کرد: تنش‌ها در شبه جزیره کره همچنان در حال افزایش است و دستیابی به یک راه حل برای کاهش این تنش‌ها دست نیافتنی است.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل خبرگزاری رسمی کره شمالی(کی سی ان ای)، شی این اظهارات را چند روز پس از شلیک موشک بالستیک بین قاره ای کره شمالی اعلام کرد.

این درحالیست که کره شمالی اعلام کرد که آزمایش‌های موشکی این کشور در چارچوب بازدارندگی و دفاع از خود در برابر تهدیدهای مستقیم نظامی آمریکا صورت گرفته است.

کره شمالی می گوید تهدیدات واشنگتن بیش از نیم قرن است که ادامه دارد و آزمایش موشکی اخیر آن وسیله‌ای برای دفاع از خود در سایه اقدامات تحریک آمیز آمریکاست.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل ۲۷ آبان ماه جاری در پی آزمایش های موشکی کره شمالی خواستار خودداری پیونگ یانگ از انجام اقدامات تحریک آمیز و پایبندی به تعهدات بین المللی شد.

شی گفت که مایل است با پیونگ یانگ همکاری کند زیرا تغییرات در جهان به طرز بی سابقه ای در حال وقوع است.

اداره ملی هوانوردی کره شمالی اعلام کرد که آزمایش‌های موشکی گامی منظم و برنامه ریزی شده برای دفاع از خود و محافظت از امنیت کشور در برابر تهدیدات نظامی مستقیم آمریکاست که بیش از نیم قرن ادامه داشته است.

واشنگتن می گوید چین مهمترین متحد و پیونگ یانگ به شمار می آید و از پکن خواسته است از نفوذش برای کمک به مهار کره شمالی استفاده کند.