خشم پکن از توسعه همکاری کی یف و تایپه

بر پایه ادعای  الکساندر مرژکو، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان اوکراین، وی از سوی سفارت چین در کی یف تحت فشار قرار گرفته است تا از تشکیل گروه دوستی پارلمانی این کشور با تایپه جلوگیری به عمل آورد.

از دست دادن اوکراین برای پکن چیز کوچکی نخواهد بود: فضای اوکراین برای اتصال چین و اروپا با «جاده‌های ابریشم جدید»، ابرپروژه تجاری و زیرساختی شی جین پینگ که به عنوان «ابتکار کمربند و جاده» شناخته می‌شود،  نقش کلیدی را برای پکن ایفا می کند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از شینهوا، هوآ چونینگ اعلام کرد که شی جین پینگ طی روزهای چهاردهم تا شانزدهم سپتامبر به ازبکستان و قزاقستان سفر کرده و در ازبکستان در نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای حضور خواهد داشت.


منبع: https://www.irna.ir/news/84885913/%D8%AE%D8%B4%D9%85-%D9%BE%DA%A9%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D9%87%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%DB%8C-%DB%8C%D9%81-%D9%88-%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D9%BE%D9%87

بر اساس این گزارش، به دنبال آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، تایوان حمایت خود را از غیرنظامیان اوکراینی اعلام کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از «آسیانیوز»، مقامات کی یف مدعی شد چین رویکرد اتحاد جماهیر شوروی را در پیش گرفته و از کمک به غیرنظامیان اوکراینی در زمان حمله روسیه به این کشور خودداری می کند.

نمایندگان پارلمان کیف خواستار کمک شی جین پینگ رئیس جمهوری چین برای باز کردن راههای بشردوستانه برای غیرنظامیان فراری از بمباران مسکو بودند …

مرژکو به پایگاه خبری «فوکوس تایوان» می گوید پکن از روش‌های شوروی سابق در جنگ اوکراین استفاده کرده است.

این سیاستمدار اوکراینی اعلام کرد که از ملاقات با فن شیانرونگ سفیر چین در این کشور خودداری کرده است.   اولاً به این دلیل که درخواست ملاقات با پروتکل مطابقت نداشت.   ثانیاً به این دلیل که در ماه مارس (اسفند ۱۴۰۰-فروردین ۱۴۰۱)، در آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، نماینده چین از دیدن هیئتی از پارلمان اوکراین خودداری کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که شی جین پینگ علاوه بر حضور در نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای در حاشیه نشست با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز دیدار خواهد کرد.

حمایت چین از روسیه به احساسات ضد چینی در اوکراین دامن زده است.   به گفته مقامات در کی یف، با توجه به مواضع چین، “مشارکت استراتژیک” با پکن تنها روی کاغذ وجود دارد.   برعکس، تایوان در کنار آرمان اوکراین قرار گرفته است، حتی کمک های بشردوستانه ارائه کرده است. غول چینی با رویکرد طرفدار کرملین خود ممکن است فرصت مشارکت در بازسازی آینده اوکراین را از دست بدهد