از سوی دیگر در پروژه « کمربند و جاده » سرویسهای قطارها با رشد خود به نمونههایی از همکاری برد-برد تبدیل شدند. افزایش تبادلات تجاری سودی مشترک برای هر دو طرف صادر و واردکننده دارد و موجب گسترش بازار و بهبود شرایط می شود.
درحال حاضر قطارها به ۲۰۰ شهر از ۲۴ کشور اروپایی دسترسی دارند و بیش از ۵۰ هزار نوع اقلام متفاوت از جمله محصولات فناوری اطلاعات، لوازم و بخش های خودرو، لباس، غلات و قهوه از این طریق جابه جا میشوند.
ارزش سالانه کالاهای حمل شده از ۸ میلیارد دلار به ۷۴.۹ میلیارد دلار افزایش یافته است.
منبع: https://www.irna.ir/news/84876420/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3-%D8%A7%D8%B3%D9%BE%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AD%D9%85%D9%84-%D9%88-%D9%86%D9%82%D9%84-%D8%B1%DB%8C%D9%84%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%D8%B4%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%BE%DB%8C%D8%B4-%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%AF
استاد دانشگاه اسپانیا در ادامه سخنانش گفت : « تجارت مسئلهای وابسته به تشریک مساعی و همکاری است و این مسئله در دوران همه گیری ویروس کرونا و محدودیتهای پس از آن به نمونهای خوب از ارتباط میان اروپا و چین برای حمل و نقل داروها و تجهیزات پزشکی که در آن زمان ضروری و فوری بود بدل شد. »
وی همچنین افزود : « حمل و نقل ریلی میان اسپانیا و چین در مدتی بسیار کوتاه به رشدی بزرگ رسیده است. »
آمارها نشان میدهد از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱میلادی، سفرهای سالانه قطارهای باری چین-اروپا از ۱۷۰۲ به ۱۵۱۸۳ با میانگین رشد سالانه ۵۵ درصد افزایش یافته است.
وی همچنین پیشبینی کرد در آینده خطوط سرویس قطاری بیشتری ایجاد میشود و حجم محمولهها افزایش پیدا میکند.
به گزارش روز شنبه خبرگزاری « شینهوآ »ف « دنیل آلبالیت » کارشناس اقتصادهای حمل و نقل در دانشگاه بارسلونا در مصاحبه با خبرنگاران گفت همهگیری ویروس کرونا در سراسر جهان و اختلال در سیستمهای حمل و نقل دریایی این فرصت را در اختیار چین و کشورهای اروپایی قرار داد تا این سیستم به رشدی امن و پرسرعت برسد.
داده های شرکت گروه ریلی دولتی چین در ۲۱ اوت سال جاری میلادی نشان می دهد تعداد سفرهای قطارهای باربری در سال ۲۰۲۲ میان چین و اسپانیا به ۱۰ هزار رام رسیده است.