به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روزنامه «چاینا دیلی» چین تحقیقات ساخت و ساز قطارهای سریعالسیر را در دهه ۱۹۹۰ آغاز کرد، در حالیکه همان زمان ژاپن قطارهای «شینکانسن» خود را به مدت ۲۰ سال به راه انداخته بود. در سال ۲۰۰۸ اولین قطار سریع السیر با سرعت ۳۵۰ کیلومتر در ساعت به راه افتاد که پکن را به تیانجین وصل میکرد. این پروژه شروع توسعه ملی قطارهای سریعالسیر در این کشور شد.
براساس اطلاعات گرداننده شبکه ریلی چین که شرکت دولتی گروه خطوط راهآهن چین است، اکنون این کشور قطارهای سریعالسیری با بالاترین سرعت و تنوع عملیاتی راهاندازی کرده است. چین همچنین در زمینه جامعترین تکنولوژیها به توسعه چشمگیری دست یافته و غنیترین تجربه مدیریت راه آهن در جهان را کسب کرده است.
در پایان این گزارش آمده است چین تمایل دارد دانش و تجربههایش را در زمینه قطارهای سریعالسیر و ساخت خطوط راهآهن در اختیار کشورهای دیگر بگذارد و در پروژههای بین المللی از جمله قطارهای تندروی جاکارتا-باندونگ در اندونزی، چین-لائوس، بلگراد-بوداپست که صربستان را به مجارستان متصل میکند نیز مشارکت کند.